8 op 10 consumenten gaan af op reviews
Maak van klanten ambassadeurs, want reviews doen ertoe.
Omzet is de motor van het succes van uw autobedrijf. Omzet komt via vaste klanten maar ook via nieuwe klanten. Potentiele klanten kunnen doorverwezen zijn door vrienden, collega’s of familie. Maar autobezitters zoeken ook zelf. Dat doen ze online en in de eigen regio. Belangrijk dus om online goed vindbaar te zijn. Met online vindbaarheid bedoelen wij dat de zoekmachines (zoals Google) uw website op een bepaalde positie toont als er naar een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Lokale, online vindbaarheid bereikt u met een combinatie van online middelen.
27 procent van uw vindbaarheid ligt bij uw bedrijfswebsite. Het is de bron waar klanten én potentiële klanten informatie vinden. Een website met praktische informatie wordt gewaardeerd door Google. Het zorgt dat u boven uw lokale concurrenten verschijnt in de zoekresultaten (Google geeft u een hogere ranking).
Wanneer is online informatie nuttig voor bezoekers? Als ze snel vinden wat ze zoeken. Teksten die aansluiten op zoekvragen heten seo-teksten. In een seo-tekst staan de termen waarop uw (potentiële) klanten veel zoeken. Zoals: APK <plaatsnaam van uw autobedrijf> of: onderhoud auto <plaatsnaam van uw autobedrijf> en: reparatie <plaatsnaam van uw garage>. Welke zoekwoorden voor uw bedrijf relevant zijn? Check het met de Google zoekwoordenplanner.
Tip: Maak op uw website aparte pagina’s aan die draaien om één zoekterm. Zorg voor teksten met nuttige informatie waarin de zoekwoordcombinatie meerdere keren terugkomt.
Een goed ingericht bedrijfsprofiel op Google is het ultieme online visitekaartje. Dit profiel is zichtbaar als nieuwe en bestaande klanten uw bedrijf zoeken via Google en Google Maps. Kom boven uw lokale concurrenten te staan met deze tips:
73% van de vindbaarheid van een bedrijf komt uit zoekmachines, social media, vermelding op andere websites (linkbuilding) en reviews.
Ook social media, reviews en linkbuilding dragen bij aan de online vindbaarheid van uw autobedrijf. Zoekmachines geven bedrijven die regelmatig nuttige informatie delen via bijvoorbeeld Instagram en Facebook een hogere ranking. En door reviews te tonen in uw Google Bedrijfsprofiel zien klanten u als betrouwbaar.
Alle informatie die u online zet over uw autobedrijf wordt opgepikt door zoekmachines zoals Google, Yahoo, Ecosia en Bing. Dat is fijn voor autobezitters die op zoek zijn naar een garage en voor bestaande klanten. Als u op verschillende plekken bijvoorbeeld verschillende openingstijden in hebt gevoerd, raken de zoekmachines in de war en dat maakt uw onderneming minder goed vindbaar.
Op 35 platforms via één tool
Er zijn ongeveer 35 online platforms die bedrijfsinformatie bevatten. Moet u op elke website uw gegevens invoeren? Gelukkig niet. Er bestaat een online tool (Youvia), een centrale plek, waar u een bedrijfsprofiel aanmaakt dat gekoppeld is aan de 35 grootste online platforms. Hiermee is uniformiteit gegarandeerd en onderscheidt u zich ook online van uw concurrenten.