10 social media-tips voor uw autobedrijf | PartsPoint Overslaan en naar de inhoud gaan

10 social media-tips voor uw autobedrijf

Social media dragen bij aan uw lokale zichtbaarheid. Onder andere Instagram, TikTok, YouTube en Facebook zijn kanalen waarmee u op een makkelijke manier contact kunt onderhouden met klanten. Ook zorgt u hiermee voor zichtbaarheid bij mogelijke nieuwe klanten. Google en andere zoekmachines houden van social media berichten. Ze geven garagebedrijven die regelmatig nuttige berichten plaatsen een hogere plek (ranking) in de zoekresultaten. En dat is wat uw bedrijf nieuwe klanten kan opleveren.

Tip 1: Beïnvloed uw plek in Google

Deze ranking kunt u zelf beïnvloeden. Plaats minimaal 2 keer per week een relevant bericht, een bericht waarvan uw volgers en zoekmachines denken: daar heb ik iets aan. 

Tip 2: Gebruik zoekwoorden

Autobezitters die net verhuisd zijn, zoeken bijvoorbeeld op: apk <plaatsnaam> of op onderhoudsbeurt <plaatsnaam>. Plaatst u regelmatig berichten op social media met dit soort zoekwoorden dan verwijzen online zoekmachines door naar uw social media accounts.

Tip 3: Deel reviews

Bezig met service aan een bijzondere auto? Maak er een foto van, leg uit wat u aan de auto doet en plaats het op social media. Ook recensies doen het goed: een fijne reactie van een klant heeft een positieve invloed op uw reputatie. Zeer geschikt voor een bericht op social!

Tip 4: Deel kennis

Klanten blijven u volgen als u waardevolle informatie met hen deelt. Leg hen bijvoorbeeld uit hoe ze kunnen zien dat ruitenwissers vervangen moeten worden, hoe ze de airconditioning optimaal in kunnen zetten of zuiniger kunnen rijden. En zo zijn er nog veel meer onderwerpen waar u kennis over heeft.  

Tip 5: Meerdere platforms, hetzelfde bericht

Meerdere social mediakanalen gebruiken is veel werk? Nee hoor. Veel  social mediakanalen zijn koppelbaar, zodat uw berichten direct zichtbaar zijn op meerdere platforms. Bijvoorbeeld Facebook en Instragram.

Tip 6: Call to action

Sluit de meeste berichten af met een call-to-action, oproep voor een specifieke handeling. bijvoorbeeld een button waarmee mensen meteen een afspraak kunnen maken voor onderhoud, reparatie en een airco-check.

Tip 7: Reclame maken

Social media kunt u ook inzetten om reclame te maken. Door een bericht betaald te sponsoren bereikt u meer mensen dan alleen uw eigen volgers. Facebook en Instagram maken het zelfs mogelijk om zowel leeftijd, locatie als interesses van de autobezitters die u wilt bereiken, in te geven.

Tip 8: Geef korting

Ook kunt u de lezer een aanbieding doen. Geef bijvoorbeeld korting op een onderhoudsbeurt of bandenwissel. 

Tip 9: Adverteren op social media

Adverteren via social media is goedkoper dan reclame maken via andere kanalen. Dit maakt het adverteren efficiënt en effectief.  

Tip 10: Welke kanalen?

Het gebruik van social media stijgt nog altijd. Grootste stijger TikTok trekt vooral steeds meer twintigers. Facebook raakt gebruikers kwijt aan Instagram, Twitter en Pinterest. Ook het gebruik van YouTube neemt toe. Dit medium is geschikt voor langere video’s. Kies voor de kanalen waarop uw doelgroep te vinden is. Ga mee met de tijd.